Jeg og farmand til Blop har altid elsket at rejse. Nu bliver det jo lidt anderledes efter som vi er blevet forældre til Blop.

Der kommer mange tanker og bekymringer som forældre også i relation til at rejse. Jeg vil her komme med vores rejse tips som familie.

Vi har fået en tradition for at rejse i efteråret, det er et fedt tidspunkt at få lidt ekstra sommer på.

I år gik turen til Malta, en perle i middelhavet.

Flyvetiden er overskuelig på 3 timer, med Folkeferie synes vi også tidspunktet var bedre end med de fleste charter rejser, udrejse var 16.30 og hjemrejse var kl. 20.50.

Vi have booket rejsen via Folkeferie, de har to hoteller/ferielejligheder i en af de større byer Mellieha, byen lægger 1 times tid fra lufthavnen i bus. Der er ikke anden offentlig transport en bus og evt. taxa. Du kan også lejebil men vær opmærksom på de kører i venstre side på Malta.

Vi valgte at bo på Luna Holiday Center det var billigere, end at bor på folkeferies andet hotel Mellieha Holdiay centre. Holiday centre er et mere børnefamilie orienteret hotel hvor du finder flere legeplader, pools og bor i egen bungalow.Hos folkeferie kan du på dette hotel bestille en baby/børnepakke med campingseng, højstol og klapvogn.

Luna er et hotel med ferielejligheder med et stort værelse med lille tekøkken og der er ikke nogen legeplads men et spillerum og en pool som ikke er opvarmet. Det dækkede fint vores behov. Jeg havde selv kontaktet folkeferie og spurgt om de kunne levere en campingseng og en højstol og det kunne de.

Vi have ikke booket nogen ture på forhånd men gjorde det der nede. Vi var med på folkeferies egen tur med båd ud til flere dejlige snorkel steder bl.a. den smukke Blå Lagune. Båden havde gode plads og vores søn kunne fint stå og sove middagslur på båden i skyggen.

Valletta er Maltas hovestad og en smuk Gammelby, den tog vi selv bussen til, prisen er 2 euro pr. voksen uanset hvor langt du skal, til Valletta tager turen 1time og 45 minutter. Så det er godt at have snakkes med og legetøj.

Dykning er super godt på Malta vandet er varmt det meste af året og vandet er dejligt klart med god sigtbarhed. Vi fik lavet aftale med dykker firmaet Seashell Diving center, de var super søde og kompetente. Jeg skulle starte med at opfriske mine teknikker og finde min balance/buoyancy i vandet igen. Jeg havde af gode grunde ikke dykket siden 2016 pga. Blop kom til verden i 2017. Malta kan varmt anbefales som dykker ferie og de omkring liggende øer.

Man spiser godt på Malta vi fandt en rigtig gode restaurant i Melliha One80, det var gourmet niveau. De var også helt ok med at vi have Blop med. Han er heldigvis begyndt at hygge sig med lidt børnefilm som Frode får, så den blev sat på mobillos så alle have en god oplevelse på den gode restaurant.

Børneaktiviteter er der også til at finde på Malta. Stranden i Mellieha er børnevenlig, det er lavvandet langt ud. I byen er der en dejlig stor leje plads oppe bag kirken med udsigt udover bye og vandet og en lille cafe.

Der findes et smukt akvarium en times tid i bus fra byen som er populært for både voksene og børn. Der findes også et playmobil Land og skipperskræk by. De sidste 2 punkter har vi ikke set.

Som børnefamilie her et par tips. De har babymad i supermarkederne som vi kender i Danmark dog ikke grønsagsmos eller pastakødsauce. Figenstænger kender de heller ikke. Vådservietter er ofte mærke for uden parfume og allergi men mange af dem har alligevel sæbe/lotion i, tag dem evt. med hjemmefra, Bleposer bruger de ikke men du kan købe hundeposer ellers tag dem med hjemmefra. Højstol har de fleste cafeer og restauranter og der er ofte pudsleplads på handicap eller dametoilettet.

Vi kan varmt anbefale Malta i efterår eller foråret. Vi havde sol og 27 grader.

Håb du en dag rejse til Malta, god rejse 🙂

Vi har været på miniferie i pinsen til Sverige, Blekinge.

Det var en beslutning vi to tæt på afrejse. Jeg bookede en campinghytte via www.expidia.com på Ronneby Havscamping, prisen var  ca. 600kr. pr. nat. Hytten har et opholdsrum med et tekøkken, eget badeværelse med bad og et soveværelse. Hytten havde en lille terrasse. Det fungerede perfekt med hytte med tekøkken, så vi kunne lave øllebrød og mad til Blop. Eller simpel mad til os selv.

Vi havde selv seng og højstol med til Blop. Det kan man evt. reservere og låne.

Ronneby Havscamping https://www.ronnebyhavscamping.se/ har 4 stjerner **** Der er 3 legeplader, pool som er opvarmet,lille kiosk,mini golf, kort til stranden og grønne områder.Det tager ca. 30 min at kører til Karlskrona og 20 min til Ronneby.

Vi ankom lørdag først på eftermiddagen. Vi valgte at kører mens Blop sov sin middagslur. Turen fra København til Ronneby via Malmø tager næsten 3 time.

Karlskrona er en hyggelig by og Sveriges tidligere hovedstad og en sydsvensk perle i midten af Blekinges skærgård. Vi gik en tur i centrum og spiste mad på en restaurant på storetorvet. Byen byder på masser af butikker og shopping. Byen har også meget kultur. Centrale dele af byen er optaget på UNESCOS verdensarvsliste samt dele af Flådehavnen Kalrskrona, som stadig er en vigtig militærbase. Det du skal se er det store Marinemuseum, her er noget for alle aldre både voksne og børn. Se mere på http://www.visitkarlskrona.se/sv

Søndag besøgte vi den store berømte park Ronneby Brunnspark. Det er en virkelig flot park. Vi gik en lang tur i mens Blop sov sin middagslur og fik forfriskninger i en af parkens cafeer.

Gennem mere end 200 år var Ronneby berømt for sit kurbad.. Brunnsparken blev anlagt af den danske landskabsarkitekt Henrik August Flindt i slutningen af 1800-tallet og er i dag en af Blekinges smukke perler med majestætiske løvtræer, gangstier, fine gamle pavilloner og smukke nu nedlagte kurhoteller. I parken findes flere temahaver bl.a. et rhododendron-bjerg, en dufthave med mere end 700 planter og 50 forskellige arter duftende vækster, en japansk have og en stor rosenhave, kaldet “Tusen rosers trädgärd”. Desuden rummer parken det store friluftsbad Ronneby Brunnsbad, en golfbane, flere tennisbaner og store områder til leg og afslapning.

Vi kan varmt anbefale Sverige til en miniferie også som børnefamilie.

Rejse til Sevilla -Stege panden med baby

Evi va espana!
Så blev det tid til ferie sammen igen. Farmand havde endnu barsel så det var oplagt lige at snuppe en uge sammen.
Hvor skal vi rejse hen? Der var mange bud, men vi valgte Spanien, Sevilla med stop i Malaga, da det var billigts at flyve dertil.
Vi valgte ikke at leje bil, da vi ikke skulle bruge den til andet en transport fra Malaga til Sevilla.
Spanien har gode tog forbindelser så vi valgte tog som transportform, nemt og direkte.

Forberedelse:

Hvornår vi valgte efterår, et alternativ kan være forår. Sommer er for varmt det er ikke uden grund spanierne selv kalder Sevilla for stege panden. Selv i oktober havde vi 33 grader og sol.
Vi valgte ikke at købe en pakkerejse/charter, men legede selv rejsebureau.
Overnatning valgte vi ferielejligheder, så der var et lille tekøkken så vi kunne lave morgenmad til Blop
og os selv når det passede os.

Placering valgte vi en ferielejlighed med central beliggenhed så vi kunne gå rundt i byen.Det var også vigtigt for os at kunne tage en Siesta/pause.

Vi købte en guide bog og brugte vores telefoner( har fri data i EU) til at finde rundt med, da der er mange gader i byen.

Desuden skylder jeg min kollega Roger en stor tak for diverse råd, han er opvokset i Sevilla.

Forberedelse rejsetips med baby/tumling:

• Blop får endnu en flaske når han skal sove og derfor havde vi medbragt NAN/modermælkserstatning hjemmefra.
    Det kan være anderledes i udlandet og give mavebøvel, så hvorfor ikke eliminer den risiko.
    Vi medbragte også en sutteflaske hjemmefra.
  • Blops morgenmad er grød eller øllebrød. Vi medbragte øllebrød, som blot skal trække med varmtvand så det kan laves de fleste steder når
    bare kogt vand er tilgængeligt.
  • Mad til rejsen, vi havde medbragt mad til Blop til flyrejsen og det første døgn bare for at være sikre.
    Grød i type som han fik inden vi skulle i flyveren, samt frugtmos, majschips og aftensmad på glas.
    (Du må gerne tage babymad med i håndbagagen og også over 100ml.)
    De spanske supermarkeder havde et fint udvalg af babymad også fra mærker vi kender i DK så som HiPP.
  • Bleer havde vi taget med til det første døgn og vådservietter samt bleposer. Og de ting kunne vi nemt købe.
    Bleposer havde vi svært ved at få, men hey hundelorteposer virker også vuf vuf 🙂
  • Brug en bæresele eller paraplyklapvogn i lufthavnen. Vi måtte tage vores klapvogn med helt ud til gaten.
    Chicco liteway, by the way den bedste rejseklapvogn i følge os til en overskuelig pris og den kører godt 🙂
    Dog fik vi den først retur ved bagageudlevering, Så i CPH røg Blop i bæreselen der er jo lang fra flyer til bagageudleveringen.
  • Solcreme, skygge og siesta samt vand. Husk solhat, solcreme og siesta.
    Vi havde medbragt egen drikkeflaske til Blop, en der ikke drypper en helmasse, da det er rat når man er på farten.

I luften:

• Indstil dig på at dit barn skal side, hoppe og sove på dig, aflast hinanden hvis I er 2 voksne.
  • Hav det mest nødvendige i en pusletaske under flysædet foran dg så du genere dine medpassageren mindst muligt.
    Husk legetøj og mad i den taske.
  • Jeg tager hatten af for dem der flyver 12 timer nonstop med en tumling.
  • Blop er pt. 10 måneder og skal underholdes og sover ikke meget når der sker noget spændende.
    Godt alt nyt er spændende.
  • Tis af før dit barn falder i søvn på dig!
  • Glem alt om at læse i en bog, som du måske gjorde før du fik barn på fly eller at sove.

At spise ude:

Blop har en fast rytme sådan nogen lunde, vi valgte derfor at spise ude om aftenen.
Andre ville måske vælge at spise ude til frokost, udnydt at barnet sover til middag, og tage en sandwich eller lignende med hjem om aftenen.
I spanien spiser man ofte sent før kl.20.00 kan mange restaurant virke tomme.

Blop sove ofte før kl. 20.00. Vi kunne derfor tage ham med ud til aften, give ham en flaske og gå en tur. også sov han.
Derfor kunne vi spise mad i fred og ro langt de fleste aftner.
Det var fedt de aftenen hvor der skete, så var det næsten som at være på date uden han var med.

Guide til Sevilla og Malaga.

Vi valgte at flyve til Malaga også tage tog til Sevilla.
For ikke at være for presset valgte vi at dele ugen således, starte med 2 overnatninger i Malaga( lørdag til mandag) og dernæst tage toget til Sevilla og en overnatning før hjemrejse dagen, i igen i Malaga (fredag til lørdag).

Overnatning:
Vi havde funder ferielejligheder en af de mange sider på internette.
I Malaga ved de første overnatninger boede vi en fin ny ferielejlighed med en sød ung værtinde i et fint kvarter centralt i byen.
La Biznaga de Colores (https://www.booking.com/hotel/es/la-biznaga-de-colores.da.html)

I Sevilla boede vi endnu mere centralt i en lys, stor og lækker lejlighed. Igen blev vi taget i mod af en sød værtinde og med en god guide til byen. Hommyhome Be My Guest(https://www.booking.com/hotel/es/cerrajeria-superb-apartment-by-hommyhome.da.html)

Det var godt givet ud at give lidt ekstra for gode ferielejligheder som lå centralt. Det var derfor nemt at tage “hjem” og holde siesta,
for derfor at gå ud og spise igen om aftenen.

Tog :
Vi havde valgt at købe billet hjemmefra online via http://www.renfe.com/
Dog kunne deres online system ikke printe/ lave billetten til Blop så den skulle vi lige have på stationen.
De spanke hurtige toge er fine og moderne og kører meget punktelige.
De er børnevenlig transport. Turen fra Malaga til Sevillia tager 2 timer.

Seværdigheder:

• Metropol Parasol plaza Encarnacion , svampen
    Et imponerende moderne kunst værker der ligner en stor hvid svamp.
    Det indeholder udsigtspunkter samt et arkæologisk museum.
  • Plaza de Espana
    En smuk plads i en stor grønpark( Parque Maria Lusia) med en imponerende bygning og plads med broer og springvand.
  • Real Alcazar
    Det royale palads. En meget smuk bygning og have.
    Paladset bruges også i dag af de kongelige når de besøger byen.
  • Sevillia Katedral.Saint Mary of the See.
    Katedralen i Sevilla er en romerskkatolsk katedral.
    Det er den største gotiske katedral og den tredjestørste kirke i verden
  • Sevilla har mange museer de besøgte ikke nogle af dem, da vi heller ville opleve byens kvartere og parker og floden.
    Sevilla er en virkelig smuk, gammel og romantisk by. Den rummer også moderne ting og er meget børnevenlig.

Shopping:
Der er mange kjole designere i Sevilla så mangler du en kjole til en særlig lejlighed og har råd til det kan du få lavet en design kjole.
Du kan finder også mange flamingo kjole butikker, så den type kjole kan du også købe dig.
Der udover er der flere gader med moderne, international shopping muligheder som du kender det fra andre europæiske stor byer.
Dog er der her lidt flere af de internationale kæder og enkelte som vi ikke har i København.
Så som Carpisa, Mango, Stradivarius, Springfield,stradivarius osv.

Der udover er keramik og lædervarer billige. Samt souvenirs og spanske delikatesser og specialiteter som også er lækkert at købe med hjem.

Mad:
Vi elsker god mad og det findes bestemt i Sevilla uden du betaler overpris.
Du kan også vælge at spise det mad som du kender for Sevilla er som en hver anden stor by fuldt af mad for en hver smag.
Er du til pizza, sushi, burger osv. så findes det.
I mine øjne vil det være en skam ikke at spise lokalt, altså spansk mad.

Her et par anbefalinger:
Malaga:
Taberna Cervantes Restauante
Calle Alamos 8 Malaga
www.tabernacervantes.com

Super lækker mad og meget venlig betjening, børn er meget velkommen.

Sevilla:
Tapas:
El Patio San Eloy
Calle San Eloy, 9, 41001 Sevilla, Spanien
www.patiosaneloy.com
Tapas i en restaurant der minder om en delikatesse butik, meget uformelt og lækkert.

Tapas:
Casa Ricardo
Calle Hernán Cortés, 2, 41002 Sevilla, Spanien

Meget populært kom 20.15. der bliver hurtigt fyldt.
Bed tjeneren servere blandet tapas for jer. I kan altid bestille mere eller engang mere af det samme.
I bliver ikke skuffet.
Restauranten er meget hyggelig og betjeningen god.

Pæn restaurant:
Casa Carmen:
Calle Santander, nº 15, 41001 Sevilla, Spanien

Finere mad som er virkelig lækkert. Restauranten er indrette i skandinavisk stil.
Virkelig lækker mad som når man f.eks. spiser på uformel, Bodils osv. i KBH.